Fremtiden for Dynamics NAV

Fremtiden for Dynamics NAV

Microsoft er i gang med et markant teknologisk skifte med deres Microsoft Dynamics NAV & Microsoft CRM produkter. Ud over at der kommer nye versioner og teknologier, er Microsoft også i gang med med indføre det nye produktnavn Microsoft Dynamics 365 Business Central, som i fremtiden vil erstatte produktnavnene Microsoft Dynamics NAV og Microsoft Dynamics CRM.  Microsoft vil med den nye løsning på sigt kun have et program, der både kan køre 100% som en Cloud-løsning eller som en on-premise (på egen server) løsning.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Med Microsoft Dynamics 365 Business Central ændrer Microsoft måden man tænker ERP-løsning på.  Alle programmer bliver til apps og integreres på én samlet platform i skyen hos Microsoft.

Din virksomhed kan frit vælge, og nøjes med præcis de apps I har brug for. Funktionerne spænder bredt og indeholder ikke kun ERP og CRM apps, men også andre af Microsofts apps som Office 365, Microsoft Power BI, Microsoft PowerApps og Microsoft Power Automate. Det hele fungerer gnidningsfrit på tværs af programmer og enheder med en fælles database platform der hedder Microsoft CDS (Common Data Service).  Business Central kan tilføjes til Microsoft Outlook, hvilket giver adgang til en række basis ERP & CRM funktioner direkte i fx Outlook,. Man kan sende tilbud, ordrer og fakturaer fra en mail, uden at åbne Business Central.  Business Central tilbydes som en Cloud-løsning fra Microsoft, Privat Cloud, Offentlig Cloud eller som en on-prem løsning (Lokal server).  Det betyder at du kun betaler for de apps du har brug for, og prisen er inklusive hosting som du kender fra Office 365, når du vælger Microsoft Cloud  eller en Offentlig Cloud løsning. Microsoft har en rabatordning og “byt til nyt” mulighed for de kunder som ønsker at skifte fra deres nuværende C5 eller NAV løsning til Business Central .

Altid den nyeste version

Microsoft Dynamics 365 Business Central ændrer også måden du opgraderer på. Hvor du før skulle betale for at opgradere til nyeste årgang af Dynamics NAV eller C5, bliver dine Microsoft Dynamics 365 apps nu automatisk opdateret. Dette sker løbende, og langt oftere end før. Du kan altså fremover regne med at blive opdateret til den nyeste, hurtigste og sikreste version – helt uden at skulle tænke over det.

Ikke flere tilretninger – Fremover bliver det extensions og apps

Hvis en virksomhed før i tiden ville have en bestemt funktion til sit økonomistyringsprogram, var man nødt til at lave det som en tilretning i programmets kode. Dette var problematisk, for når der kom en opdatering til økonomistyringsprogrammet, kunne man ikke opdatere uden at miste den programmerede tilretning. Alternativt kunne man betale for at flytte tilretningen til den nye version. Mange virksomheder er i dag fastlåst i gamle udgaver af programmerne på grund af denne situation.

For at undgå dette, ændrer Microsoft nu måden man tilføjer nye funktioner på. Med Microsoft Dynamics 365 bliver kundespecifikke funktioner udviklet i program-pakker som hedder extensions.  Det kan sammenlignes med når du downloader apps til din telefon – de fungerer med det samme, de opdateres løbende og de fungerer altid med den nyeste version af din software.

Microsoft AppSource – find den rigtige app til dine virksomhedsbehov

Har du brug for en brancheløsning eller en specifik udvidelse til din Microsoft Dynamics 365 løsning, så kan du nu anvende Microsoft AppSource. Det er Microsofts app-butik hvor du kan finde, downloade og prøve gratis app-udvidelser til din Microsoft Dynamics 365 Business Central løsning. Der kommer mange nye apps til AppSource hver eneste dag. Du kan læs mere om Microsoft AppSource her

Hvordan kommer du videre?

Hvordan du lettest kommer over på Microsofts nye løsning afhænger af flere ting:

Cloud eller on-premise?

  • I fremtiden kommer alt til at foregå i skyen, men Microsoft fastholder muligheden for at køre Business Central som en on-premise løsning (lokal server), privat cloud eller offentlig cloud.

Er dine tilretninger specifikke, eller kan de erstattes af eksisterende extensions?

  • Antallet af extensions til Business Central stiger hele tiden. Måske findes der allerede extensions der indeholder de samme funktioner som dine gamle tilretninger. Hvis det er tilfældet kan du nemt skifte over til Dynamics 365, og erstatte tilretningerne med de allerede eksisterende extensions.

Kontakt os

Går du med tanker om at opgradere til den nyeste platform lige nu, kan vi guide dig så du hverken får mere eller mindre end dét du har brug for. Kontakt vores salgsteam her og få vores anbefaling til netop din virksomhed.

Top
Per ADDvision - Komplette IT-løsninger
Skriv til os og vi vender tilbage til dig inden for kort tid.
Fjernsupport ADDvision - never give up!
Kontakt os og vil vil vende tilbage så hurtigt vi kan. Med venlig hilsen, ADDvison support team
Send
Send
Send