Vil du gerne få fordelene af at digitalisere din lagerstyring?

Vil du gerne få fordelene af at digitalisere din lagerstyring?

– Så start med at glemme alt om teknologi.

Af Per Steen Jensen, CEO, ADDvision a/s

Er du blandt de mange, der har fået øjnene op for, i hvor høj grad online lagerstyring kan booste din forretning? Så er du sikkert gået i gang med at evaluere fordele og ulemper ved de forskellige IT-løsninger og platforme, der er tilgængelige. Man skulle jo nødig gå i en fælde ved at vælge forkert!

Den største fælde, du kan falde i, er at kigge på teknologien, før du kigger på din virksomhed og dine medarbejdere. Du kan sammenligne det med at lære at køre bil, før du køber én. Der skal utroligt mange parametre til, for at du får succes – og de afhænger ikke af bilen.

Alle udbydere kan levere en lækker kasse med hardware og software. Men funktionalitet, features og knapper gør det slet ikke alene.

Her får du en lille guide til, hvad du skal bruge din tid på, hvis du går med online lagerstyrings-tanker:

Derfor skal du overveje det:

  • Online lagerstyring løser dine pains
  • Din virksomhed får hurtigt en bedre økonomi
  • Du får høj kvalitet i dine leveringer
  • Du får flere tilfredse kunder
  • Du får et præcist overblik. Helt ned i detaljen
  • Du får nemt ved at træffe de rigtige beslutninger, på det rigtige tidspunkt
  • Du kan spotte og reagere på markedsforandringer

Det skal du forberede:

  • Kig på virksomhedens processer – ærligt. Hvordan er de i dag? Hvordan arbejder virksomheden med lager, ordrer og salg; hvad er arbejdsprocesserne, hvordan modtages ordrerne. Se, hvad der kan optimeres og måles på. Hvordan kunne processerne blive, helt ideelt?
  • Kig på mennesker. Hvem er dine medarbejdere? Hvad kan de? Hvad skal de lære? Lyt til deres input, de arbejder på eller med lageret hver dag og ved, hvor skoen trykker
  • Kig på det rent fysiske – hvor står varerne? Hvordan kommer man til dem? Er det indrettet, så man kan overskue det? Eller huske, hvor ting står? Vurder, om pladsen udnyttes optimalt og fleksibelt nok. Skal det gøres anderledes?
  • Kig på status quo – hvor mange varenumre er der? Hvilket antal varer opererer I med? Hvordan er datagrundlaget – er det tip-top eller mangler der f.eks. mange varenumre? Er der et overblik, er der kun et varenummer, men intet brugbart antal? Er der snyd? Er der dårlig leveringskvalitet?
  • Tal om det ønskede scenarie. Lyt til mange input fra mange kilder, det er ikke sikkert, at du og dine kolleger kender alle muligheder i dag. Vær sikker på, at dine udvalgte IT-partnere har dyb indsigt i området og kan fungere som dygtige sparringspartnere på området
  • Få lavet en ROI-beregning af din IT-partner, før du beslutter dig. De kan laves præcist og med meget stor detaljeringsgrad
  • Overvej at danne en arbejdsgruppe af ledelse og medarbejdere, hvor I tager fælles ansvar for den nye vej frem. Måske er din virksomhed ikke så omstillingsparat? Tager ledelsen så meget ejerskab på projektet, at det smitter godt af i organisationen? Det kan en arbejdsgruppe være med til at håndtere
  • Dit økonomistyringssystem er grundlaget for god online lagerstyring. Tjek lige, hvor gammelt det er, om du er nødt til at opgradere/udskifte
  • Først nu begynder du at overveje, hvilket system, der er det rigtige for jer. Det er til gengæld hurtigt gjort nu.

 

Hvis du mistede pusten, er du ikke den første. Det er ikke en enkel proces. Det kræver meget forarbejde at omstille til online lagerstyring. Vi oplever ofte, at en virksomhed kan have svært ved at overskue, hvor de står. Der bruger vi vores erfaring til at sætte os sammen og laver en handlingsplan for systemer, processer, ressourcer, data og indretning. De beslutninger, der bliver taget på sådanne møder, sætter retningen. Det er en god idé at finde en samarbejdspartner, der kan hjælpe dig på samme måde.

Vi har nu alligevel lavet et par overskuelige lister, der viser dig fordelene ved online lagerstyring – og de fælder, du skal vogte dig for.

Umiddelbare fordele:

  • Du kan med det samme måle din fornyede effektivitet
  • Du kan med det samme yde bedre service til dine kunder og samarbejdspartnere i leverandørkæden
  • Du får bedre bundlinje og større effektivitet med samme antal medarbejdere
  • Investeringen, selv i et kæmpe projekt, er oftest tjent ind på 6-12 måneder
  • Du kan med sindsro gå efter den løsning, der giver mest værdi for netop din virksomhed
  • Vælger du en god IT-partner, ved de, hvad der skal til, før løsningen købes og kan hjælpe dig med at støbe fundamentet til dit nye og effektive lager

Fælder:

  • Du tror, at det er klaret hurtigt: Nej, du vil blive overrasket over, hvor meget projektet omfatter
  • Du tænker kun i det rigtige system og den rigtige hardware. Det er også vigtigt- men begrænser du dig til det, kan projektet nemt blive meget dyrt – og en fiasko…
  • Du vil klare dig uden rådgivning eller accepterer dårlig rådgivning = sandsynlighed for fiasko
  • Du glemmer at involvere medarbejdere. Husk, at forandringer involverer mennesker. Mange medarbejdere bliver helt enkelt bange for de nye ting, for betyder en smart håndscanner f.eks., at jeg er ved at blive fyret?
  • Du lader projektet køre i ledelsesgruppen, for de er dygtige og klarer det selv. Erfaringen viser, at du er nødt til at inddrage mennesker, processer og organisationen. Sørg for at få solgt det som et fælles projekt i virksomheden – hvis du altså vil have succes
  • Du lader kun projektet omfatte virksomheden. Nej, husk at det er en forandringsproces og det skal sandsynligvis også involvere dine leverandører, forhandlere og producenter, der måske er nødt til at sætte stregkodelabels på produktet for at dit system spiller
Top
Per ADDvision - Komplette IT-løsninger
Skriv til os og vi vender tilbage til dig inden for kort tid.
Fjernsupport ADDvision - never give up!
Kontakt os og vil vil vende tilbage så hurtigt vi kan. Med venlig hilsen, ADDvison support team
Send
Send
Send