H.W. Larsen

H.W. Larsen

Skarp på knive, skarp på mad – skarp på virksomhedsdrift

H.W. Larsen er et ikon og Danmarks bedste leverandør af udstyr til restaurationsbranchen og private køkkenentusiaster – og desuden en klassisk familievirksomhed, der er etableret i 1934 og har udøvet forbilledligt købmandskab lige siden. Der er en grund til, at den originale butik i Kødbyen summer af professionelle og amatørkokke, der får slebet knivene og plukker gedigent udstyr fra hylderne. Med over 50.000 varenumre, der sælges både i Danmark og i Europa, er den bagvedliggende maskine nødt til at køre lige så glat og effektivt som et gourmetkøkken.

ADDvision er stolte over at have hjulpet H.W. Larsen med alt, hvad der vedrører IT, ERP og online lagerstyring i over 11 år. Det er den slags langvarige relationer, vi ønsker at have til samtlige vores kunder. Og det er historien om, hvordan man samarbejder om at udvikle en virksomhed, så den vokser hurtigt, udnytter teknologien – og bevarer sin personlighed.

Bo Larsen, ejer af og direktør i H.W. Larsen, fortæller:

”Det var såmænd ikke en speciel situation eller udfordring, der satte gang i vores samarbejde med ADDvision. Vi havde blot – for de mange år siden – flere leverandører, hvor ingen af dem kunne hjælpe os ordentligt. Derfor skiftede vi så til ADDvision, som vi havde hørt godt om, og jeg kan jo kun sige, at vi er blevet hængende. Nu laver de stort set alt på IT-området for os. Lige fra hjælp med servere og hardware til C5. C5 er omdrejningspunktet i virksomheden, og det kræver en ekspert at få det rigtige ud af systemet i forhold til vores behov.”

Kompleks og omfattende virksomhed? God købmand – godt system

H.W. Larsen ser hyggelig og nærværende og lokal ud, når man gæster butikken i hippe Kødbyen. Den butik er dét, de fleste forbinder med H.W. Larsen, og de regner med, at ”dét er det hele”. Det er faktisk bare toppen af kransekagen – bag den gode personlige betjening gemmer der sig en omfattende og kompleks forretning. Ud over de 2 fysiske butikker og lager i Danmark, er der også

  • en butik i Spanien,
  • salg til B2B og B2C via både HWL’s eget store website, og også 2 giga-platforme i Danmark,
  • salg via Amazon,
  • en separat montagevirksomhed til at udstyre professionelle køkkener og restauranter,
  • produktion af egne varer og lager i Kina,
  • katalog som professionelt salgsværktøj,
  • kundeklub,
  • lager med WMS-løsning, håndscannere og stregkodesystemer,
  • administration med business intelligence systemer,
  • og helt centralt: information til behovs-forudsigelser og -beregninger om vareindkøb.

Det kræver fingeren på pulsen, overblik og IT-systemer, der kan følge med. For i en handelsvirksomhed, især af denne størrelse, er præcision på lageret og kundeoplevelsen helt afgørende for bundlinjen.

Automatisering med personligt touch

Alle de grene af virksomheden kan køres og bliver kørt i C5, som er blevet struktureret, så løsningen passer præcis til H.W. Larsens måde at drive forretning på.

Lageret er meget omfattende med over 50.000 varenumre. Det skal levere til H.W. Larsens egen web shop, 3 store internationale webportaler, butikken i Kødbyen og Outlet-butikken i Brøndby samt en butik i Spanien. Det kræver et enormt og præcist overblik at sikre, at den rigtige mængde varer – ikke for meget, ikke for lidt – bestilles hjem, så det kan leveres rettidigt. Derfor er ADDvisions lagerstyringsløsning til H.W. Larsen udvidet med håndscannere og stregkodeløsning, med fragthåndtering, og med en stor grad af automatisering og prognosticering.

Dog er det ikke alt, der kan automatiseres. I denne – og sikkert mange andre brancher – er der til nogen opgaver brug for det personlige touch. Mange udenlandske leverandører holder af at opleve et menneske, de kender i røret, når de skal tage imod en bestilling på nye varer. Faktisk bliver varerne kun sendt, hvis de har hørt fra én, de kender, på den måde, de plejer. Derfor er fx visse prognoser og forudsigelser forbundet, ikke med en automatisk bestilling, men med en notifikation om lige at ringe til Pierre i Frankrig. Sådan kan man vælge at opbygge sit system – så det både udnytter fremtidens teknologier og tilgodeser de nære behov.

Et netværk af afdækkede og forbundne processer … i perfekt harmoni

Prøv at forestille dig det overblik og indblik, der kræves i virksomhedens daglige funktioner for at kunne skabe et system, der støtter og forbedrer bundlinjen.
I en international virksomhed med mange jern i ilden.

Du skal helt ned på pernittent detaljeniveau. Helt op i det knivskarpe strategiske fremsyn. Samtidigt med, at man skal besidde en skarp forestillingsevne om, hvad alle involverede parter i processen kunne finde på at foretage sig. Og tage højde for det.

Systemet skal have alle informationer, alle ”hvad-nu-hvis”, alle ”det-plejer-vi” … og omforme dem til noget, der får alt til at køre hurtigere, mere præcist, fejlfrit.

Noget, der får en stor kompliceret masse af handlinger og transaktioner til at blive indlysende gennemskueligt og automatisk. Noget, der beskytter mod tabte ordrer, manglende salg og tomme lagerhylder, hvis en nøglemedarbejder er nødt til at lægge sig syg.

Det overblik og indblik opstår, når ledelse og IT-partner ikke blot er kunde og leverandør, men samarbejder mod samme mål over tid.

Samarbejdspartner og rådgiver, man stoler på

Og det er vel årsagen til, at en virksomhed holder fast i en leverandør over så mange år. Som Bo Larsen siger:

”Det er en kombination af ekspertise og godt samarbejde. De ved, hvad de har med at gøre teknologisk, de kender vores virksomhed, og de er fremtidsorienterede. De rådgiver os, når vi skal udvide systemets muligheder og tage underleverandører ind. Vi er glade for samarbejdet. Det kører let og ligetil. Vi får klare svar og god betjening. Det er, hvad der skal til, og vi er supertilfredse med ADDvision.”

 

Det har ADDvision leveret til H.W. Larsen gennem 10 år

  • C5-løsning videreudviklet og tilpasset HW Larsens behov
  • Backup-løsninger og sikkerhedsløsninger
  • Servere
  • Netværk & trådløst netværk
  • Hardware generelt som fx printere, scannere,
    pc’er mv.
  • Kassesystem i C5
  • Integration til:
    • Betalingsløsninger
    • Webshop
    • Online-kataloger
    • Samarbejdspartneres løsninger (fx wupti, coop og amazon)
    • Consignor
  • Support
  • IT Drift
  • Lagerstyringsløsning

Om H.W. Larsen

H.W.Larsen A/S har ligget i Kødbyen lige siden den åbnede den 16. april 1934. I butikken finder man alt hvad hjertet begærer til køkken og produktion. Med mere end 1000 m2 salgsareal og eget sliberi i hjertet af København giver HWL både slagtere, fiskehandlere, kokke og alle andre danskere, der holder af at lave mad, de bedste køkkenredskaber, så de kan lave den bedste mad til deres gæster.

Læs mere om H.W. Larsen her

Hent case story som PDF

Per ADDvision - Komplette IT-løsninger
Skriv til os og vi vender tilbage til dig inden for kort tid.
Fjernsupport ADDvision - never give up!
Kontakt os og vil vil vende tilbage så hurtigt vi kan. Med venlig hilsen, ADDvison support team
Send
Send
Send