COZE Aarhus

COZE Aarhus

Lagerstyring som ledelsesværktøj hos COZE AARHUS A/S har givet stærk konkurrenceevne i et skarpt marked

“Vi har et mål om at pleje vores forhandlere og kunder med hurtig, individuel og præcis service, og det har vi arbejdet med en del år. Det har givet os en konkurrencemæssig fordel, særligt nu, hvor forventningerne og kravene fra de net-handlende bliver hårdere og tålmodigheden kortere. Et velorganiseret lager er en forudsætning for at nå de mål, og derfor har vi arbejdet med lagerstyring på direktionsgangen – lagerstyring som et ledelsesværktøj.”

Jonas Bruun Nørgreen, CFO, COZE AARHUS A/S.

Dedikeret til Supply Chain Leadership

COZE AARHUS arbejder dedikeret med SCL (Supply Chain Leadership) i virksomheden, der designer, producerer og sælger tøj, som er bæredygtigt produceret og STANDARD 100 by OEKO-TEX® certificeret. Med mere end 1000 internationale forhandlere, en produktiv design-afdeling, BTC-salg og webshop for to store brands, LauRie og ECHTE, har tekstilvirksomheden målrettet udviklet forretningssystemerne, så de interagerer fleksibelt og fremtidsorienteret med SCL-målene.

Udviklingen startede for 4-5 år siden, da COZE AARHUS lagde produktionen ud til underleverandører for at fokusere på handelsdelen – i den forbindelse skulle økonomi- og lagerstyringen nemlig udskiftes, så den kunne følge med virksomhedens visioner.

Større effektivitet, enklere arbejdsgange, fokuseret ledelse

“Vi ville være mere effektive og gøre arbejdsgangene enklere. Vi ville også gerne udvikle os til at lede alle dele af virksomheden i den rigtige retning, frem for blot at have styr på detaljerne. Vi bruger meget krudt på at repetere vores meninger og værdier i virksomheden. For os er det ikke floskler – vi holder hinanden op på, at vi gør dét, vi skal i forhold til vores mantra: It’s got to feel right.

Vores tankegang er centreret om bæredygtighed. Alle lever disse værdier. Her er der ikke nogen, der går på arbejde for “at tjene penge” – vi er her alle sammen, fordi vi tror på virksomhedens idé og vil udleve den hver dag.

Alle kolleger skal kunne lede sig selv, arbejde selvstændigt og træffe de rigtige beslutninger i overensstemmelse med vores grundlæggende vision. Og det skal vores system understøtte, så vi kan levere og foreslå de rigtige varer til de rigtige mennesker til tiden,” siger Jonas Bruun Nørgreen, CFO hos COZE AARHUS A/S.

Blinkende lygter. Proaktive og højt detaljerede systemindikatorer. Alle i virksomheden holder øje. Alle tager ansvar.

COZE AARHUS og ADDvision lagde erfaringer og viden sammen, så de kunne udvikle et meget fintmasket system. Tidligere havde COZE AARHUS en mere traditionel lagerstyring, men for at gøre lageret til en selvkørende enhed, inddrog de fra starten kollegerne i udviklingsprocessen. Lagermedarbejderne kom med input til, hvad der kunne være smart og praktisk, sådan at deres erfaringer blev omdannet til funktionel styring.

“Vi kan ikke bare bruge minimum og maksimum”, fortæller Jonas Bruun Nørgreen, “det går alt for hurtigt her i forretningen. Derfor har vi et setup med en langt større grad af controlling end typisk for vores branche, og vi har statistikker på alt, hvad der er på lageret og interaktionen med kunderne. Det betyder, at vi kan følge designs, styles, størrelser og koder på tilbagemeldinger fra forhandler, leverandører og kunder.”

Virksomheden har fået en integration af lagerstyringen til intranettet, hvor alle medarbejdere har overblik over KPI’erne, som eksempelvis tab på debitorer, omsætningshastighed og andre nøgletal. Det er enkelt lavet som blinklys. Grønt lys viser, at alt er skønt. Blinkende lygter? Så skal der reageres. Og det er der mange, der gør. Alle i virksomheden er involverede i at bruge værdierne aktivt, og holder øje med blinklysene. De kender til konsekvensen, kender sammenhængen – og de tager alle et ansvar.

Med det høje detaljeniveau går fejlfinding meget hurtigt, og fejl kan nogle gange forebygges. Lagerstyringen omfatter også liggetider, cykliske optællinger, omsætningshastigheder og interne plukkøer.

“Når vi altid ved, hvor vi er på vores daglige mål, og er fleksible i forhold til indkommende ordrer osv., har vi overskuddet til at forbedre serviceniveauet ved f.eks. at bruge meget tid på at vurdere enkelte styles og udvalgte varer – og målrette og tilpasse over for vores kunder,” forklarer Jonas Bruun Nørgreen.

Alt kan lade sig gøre

“Målet er nået i samarbejde med ADDvision, som vi valgte som samarbejdspartner for nogle år siden. I jagten på en ny løsning var vi faldet over et Microsoft C5-system, hvor tekstildelen dog ikke helt kunne leve op til vores forventninger. Én i mit netværk pegede på lagerstyring fra ADDvision som det, der kunne hjælpe os på rette spor.

Allerede ved det første møde med Per Steen Jensen var tilliden til ADDvision skabt, og de beviste meget hurtigt, at vi kunne trække på deres mange erfaringer. Vi fik lavet en oprydningsplan og fik snakket om vores behov. Med vores tidligere løsning og udbyder var enhver opgave en begrænsning – alt var besværligt. Nu fandt jeg pludselig ud af, at verden var fuld af muligheder og alt kunne lade sig gøre.”

Kodetyper, der forstår vores forretning, som faste samarbejdspartnere

“Vi har valgt en strategi, hvor vi holder os til en udvalgt vifte af samarbejdspartnere. Det kan jeg anbefale. For os har det været en stor fordel, at vores samarbejdspartnere faktisk bliver en del af virksomheden.

Hos ADDvision værdsætter jeg især, at de har en virkelig god forretningsforståelse. De er ikke kun kodetyper, selv om de bestemt kan den del til fingerspidserne. Så de forstår mig og min situation. De giver masser af modspil og melder rent ud, hvis noget ikke kan betale sig. Samtidigt er de ferme til at spotte de helt gode muligheder, og det har faktisk være afgørende for os.

Microsoft C5-løsningen med forskellige tillægsmoduler bruges overalt i virksomheden. Løsningen er så nem, at selv helt uerfarne brugere bare kan sættes i arbejde med det samme – for eksempel med online lagerstyring fra ADDvision, der har givet os en enorm fordel internt.”

“Vi har nu et perfekt system! Så nu udvikler vi det videre… ”

“Vi mødes stadig en gang om ugen internt og diskuterer, om vi har, hvad der skal til. Fordi lageret selv har været med hele vejen, har de selv direkte kontakt til ADDvision og får rettet til, hvis der er nogle små ting i dagligdagen, der kan forbedres. Vi har været i drift i snart 5 år, og det er stadig et on-going projekt, da der jo hele tiden sker udvikling i forretningen. Med det gode grundarbejde er det simpelthen så hurtigt og nemt at få det implementeret – og jeg synes faktisk, at vi har et perfekt system, som hele tiden følger os. Vi nævner normalt ikke tal, men jeg kan da afsløre, at allerede på de første 2 år havde vi i 2015 næsten fordoblet vores toplinje og mere end tredoblet vores bundlinje. Med det samme antal medarbejdere. Det, synes jeg, taler for sig selv.

Lige nu er vi sammen med ADDvision i gang med endnu et led i videreudviklingen af forretningssystemerne – vi udskifter C5 med det nye Microsoft Dynamics Business Central. Vores lagerstyring bliver integreret med Business Central-løsningen, alle data bliver overført … og det sker på en måde, så ingen af vores kunder mærker nogle problemer,” afslutter Jonas Bruun Nørgreen.

Om COZE AARHUS A/S

COZE AARHUS A/S har mere end 30 års erfaring i modebranchen. I 2018 ændrede de firmanavn fra LauRie A/S til COZE AARHUS A/S.

Det nye navn illustrerede, at COZE AARHUS A/S blev en multibrand virksomhed med SS19-lanceringen af brandet ECHTE. Alle  produkter i virksomheden bliver til med et altafgørende fokus på kvalitet, fit og komfort, fordi COZE AARHUS A/S tror på, at langtidsholdbare produkter fortjener et velovervejet design. Ansvarlig produktion og en respekt for de materialer der tages i brug, er en naturlig del af virksomhedens designfilosofi på tværs af deres brands.

Virksomheden startede i 1987, og har domicil i Risskov ved Aarhus. COZE AARHUS ’ kollektioner forhandles hos mere end 1000  forhandlere rundt omkring i Europa, der glæder sig over høj leveringssikkerhed og velordnede forhold, så det er nemt at videregive den udstrakte service, som COZE AARHUS er stolt af.

Det får COZE AARHUS A/S:

  • Tasklet Factory (mobilt WMS) til Microsoft Dynamics NAV
  • Zebra MC33 mobile håndscannere til lageret
  • WIFI på lageret
  • Zebra stregkodeprintere
  • Integration til Consignor (forsendelser & fragtlabels)
  • Integration til Continia (effektivisering af processer i økonomiafdelingen)
  • Rådgivning og support i hverdagen

Hent casestory som PDF:

Top
Per ADDvision - Komplette IT-løsninger
Skriv til os og vi vender tilbage til dig inden for kort tid.
Fjernsupport ADDvision - never give up!
Kontakt os og vil vil vende tilbage så hurtigt vi kan. Med venlig hilsen, ADDvison support team
Send
Send
Send